Historia Automobilklubu Stargardzkiego

10 marca 1977 roku Automobilklub Stargardzki został wpisany do rejestru stowarzyszeń Urzędu Miejskiego w Stargardzie pod nr 15.

Ówczesnym prezesem został Jan Krzyżaniak, a stanowiska vice prezesów objęli: Tomasz Hamera (ds. Organizacyjnych), Ryszard Penciak (ds. BRD), Jan Węgrzyn (ds. Turystycznych), Stanisław Feifer (ds. Ideowo – Wychowawczych). Skarbnikiem został Henryk Lachowicz, a sekretarzem Wojciech Feifer. Działalność Automobilklubu Stargardzkiego opierała się na pracy społecznej członków w następujących komisjach: Turystycznej, Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Sportu Samochodowego.

Na lata 1978-82 przypada rozkwit działalności Klubu. W tym czasie zawodnicy brali udział w licznych imprezach sportowych i turystycznych o randze okręgowej i ogólnopolskiej. Wyróżniającymi się zawodnikami byli Zbigniew i Edward Waniak, Janusz Lachowicz, Zygmunt Hojczyk i Wojciech Feifer.

W 1978 roku Jan Krzyżaniak złożył rezygnację z funkcji prezesa i jego miejsce zajął Czesław Kwiatkowski, który funkcję tę pełnił do 1987 roku. Za jego prezesury Automobilklub Stargardzki był dwukrotnie organizatorem Turystycznych Motorowych Mistrzostw Polski oraz wielu imprez o randze okręgowej i ogólnopolskiej z zakresu turystyki kwalifikowanej i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zorganizowano również wyjazd na Eliminację Mistrzostw Świata Formuły 1 na Węgrzech.

W roku 1987 Czesław Kwiatkowski zrezygnował z funkcji prezesa Automobilklubu Stargardzkiego, a jego miejsce na najbliższe 4 lata zajął Edward Łączny. W 1991 roku stanowisko prezesa objął Walerian Korzeniewicz. Organizowano liczne imprezy o randze okręgowej, najsłynniejsze z nich to rajdy „Wrzosy” i „Dni Stargardu”. W 2003 roku na zebraniu Zarządu wybrano nowego prezesa. Został nim ponownie Czesław Kwiatkowski. Rozpoczęto organizację Konkursu o tytuł Najzręczniejszego Kierowcy Stargardu”. W roku 2003 roku zadebiutował Festyn św. Krzysztofa. Jego pomysłodawcą był Proboszcz Parafii Os. Lotnisko Ks. Krzysztofa Jęczmionka.

29 marca 2007 roku odbyło się zebranie sprawozdawczo-wyborcze z okazji 30-lecia działalności Automobilklubu Stargardzkiego. Była to okazja do podzielenia się wspomnieniami oraz przypomnienia najważniejszych, klubowych wydarzeń. W ciągu tych 30 lat, przez Automobilklub przewinęło się wielu działaczy. Oddali mu swe najlepsze lata, sporo czasu i energii. Warto wspomnieć o niektórych, tych zwłaszcza, których nie ma już wśród nas: Stanisławie Feiferze, Henryku Lachowiczu, Zbigniewie Szymańskim, Leopoldzie Tadlewskim, Janie Lipce i Zygmuncie Hojczyku. Podczas spotkania w sali SCK prezydent miasta, Sławomir Pajor wyróżnił upominkami trzech działaczy miejscowego klubu, którzy działają w tej organizacji nieprzerwanie od 30 lat: Wojciecha Feifera oraz Zbigniewa i Edwarda Waniaków. Na zebraniu odbyły się również wybory nowego prezesa. Został nim Jan Rodźko, ówczesny szef Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego.

W październiku 2009 roku zmarł nagle prezes Jan Rodźko.
W grudniu 2009 wyborem zarządu Czesław Kwiatkowski objął  stanowisko prezesa Automobilklubu Stargardzkiego do Walnego Zgromadzenia które wypadało w 2010 r.

W 2009 r. powstała Sekcja Pojazdów Zabytkowych pod przewodnictwem Andrzej Nocenia która co roku, do dnia dzisiejszego, organizuje Miedwiańskie Zloty Pojazdów Zabytkowych, największą tego typu imprezę w woj. Zachodniopomorskim.

2009 rok to także debiut Samochodowych Mistrzostw Stargardu [SMS], cykl imprez rajdowych dla amatorów który cieszył się sporą popularnością wśród startujących załóg. Nieodłącznym elementem wszelkich imprez rajdowych pozostaje Lotnisko Kluczewo.  Odcinki rajdów pojawiają się także w Stargardzie oraz Motańcu. Ewenementem stał się pierwszy całkowicie szutrowy amatorski rajd [z odcinkami przypominającym prawdziwe oes’y] zorganizowany w regionie : „KJS Wrzosy 2009”.

2011 r. to nowy rozdział w historii klubu. 11 marca prezesem został wybrany Krzysztof Kosiński a w zarządzie pojawiła się „świeża krew”.
Automobilklub zaczął organizować coraz więcej imprez rajdowych dla amatorów przez co wyraźnie zaznaczył swoją obecność w regionie. Obok dominującej liczby imprez rajdowych typu KJS’y, Rallysprint oraz MINI OES’ nieodłączną wizytówką klubu jest organizowany Festyn św. Krzysztofa podczas którego w 2013 roku odbyły się wybory „Miss Turbo”.

W 2013 roku powstała Sekcja Pojazdów Militarnych po tym jak do klubu dołączyło kilku zapaleńców tego typu „sprzętu”. Komandorem sekcji został Marek Ławniczak

Rok 2014 to rezygnacja z organizacji Samochodowych Mistrzostw Stargardu oraz kontynuowanie cyklu MINI OES’ów.
Odbył się kolejny Festyn św. Krzysztofa którego była to już XII odsłona. Miedwiański Zlot Pojazdów Zabytkowych odbył się po raz siódmy a wydawać się być mogło iż pierwsza edycja była nie tak dawno temu [?!]. Debiutował I Zlot Historycznych Pojazdów Militarnych.

20 marca 2015 odbyło się Walne Zgromadzenie Członków. Prezesem na kadencję 2015-2019 został wybrany Krzysztof Kosiński. Przyjęto także nowy statut.